På Toyota däckverkstad i Stockholm hjälper vi dig med allt som rör däck och hjul. Bilens säkerhet, prestanda och komfort påverkas av vilka däck och fälgar du väljer. Så tveka inte att höra av dig om du behöver råd kring vilka däck och fälgar som är lämpligast för din bilmodell och dina behov.
Att du har bra däck som passar för din bil, med tillräckligt mönsterdjup, har stor betydelse för din säkerhet på vägen. En del däck kan faktiskt vara direkt olämpliga, även om de har rätt dimensioner.
TIPS! Förvara däcken torrt, mörkt och svalt så håller de längre. Trava dem på hög, eller häng upp hjulen med fälgar. Tvätta bort smuts och vägsalt.
Mönsterdjupet på däcken är avgörande för väggreppet. Lagen säger att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm vid sommarväglag och minst 3 mm vid vinterväglag. Men vi rekommenderar minst 3 mm på sommardäcken och minst 5 mm på vinterdäcken. Risken för vattenplaning ökar dramatiskt när mönsterdjupet blir för litet. (se bifogad bild på däckets anläggningsyta mot vägen). Mät mönsterdjupet varje gång du byter från sommardäck till vinterdäck och vice versa. Eller låt oss göra det åt dig.
Kontrollera lufttrycket i däcken med jämna mellanrum! Är trycket för lågt drar bilen mer bränsle och däcken slits snabbare. Det kostar alltså onödiga pengar och tär på miljön. För lite luft innebär också att bilen blir tungstyrd vilket kan vara farligt. Har du tung last eller extra många passagerare ska du också ha extra mycket luft i däcken. För att få veta hur högt lufttryck du ska ha i däcken, läs bilens instruktionsbok eller fråga oss.
Att du har rätt balansering av hjulen är viktigt för bilens väghållning. Är hjulen obalanserade slits däcken snabbare och det går hårt åt hjulupphängning och styrleder. Tecken på att balansen inte är som den ska, är att det skakar i ratten när du kör, eller att nackstödet på passagerarplatsen vibrerar. Det kan bero på felinställning. Men det kan också vara en obalans som skapats av att det sitter grus, sten eller is i däckets mönster eller på fälgens insida – detta kan du kontrollera och åtgärda själv. Vill du ha hjälp är du välkommen till oss.
Vi får många frågor om ”året runt däck” men det är inget vi ställa oss bakom. Ett vinterdäck som är av typen friktionsdäck går att använda på sommaren och är än så länge lagligt. Men ur säkerhetssynpunkt och den ekonomiska delen är det ett dåligt val. Friktionsdäcket är tillverkat för att användas på vintern med de låga temperaturer som kan bli, på sommaren blir ett sådant däck för mjukt och gummit slits väsentligt mycket fortare men det viktigaste är att däcket tappar väldigt mycket i bromsförmåga samt sidostabilitet som kan vara livsavgörande i en undanmanöver.
I Sverige är det lag på att man ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars, då det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna generellt mellan 1 oktober och 15 april, men får även användas under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Tänk på att vissa områden inte alls tillåter dubbdäck.
Det finns inget enkelt svar då det beror på var i landet du bor och vilket underlag du kör på. Kör du en modern bil utrustad med antisladdsystem (VSC) eller om du bor på en plats med lite snö eller där vägarna är bra plogade och saltade, kan du med fördel välja friktionsdäck eftersom de är bättre på blöt och moddig väg. Dessutom är friktionsdäcket betydligt bättre ur miljösynpunkt då det inte river upp lika många skadliga partiklar som ett dubbdäck. Bullernivån är också betydligt lägre jämfört med ett dubbdäck vilket bidrar positivt till trafikmiljön, inte minst i tätort.
I vissa situationer bör du välja dubbdäck. Kör du en äldre bil utan ett modernt antisladdsystem kan dubbade vinterdäck vara viktigt för säkerheten, likaså om du ofta kör på mycket isiga vägar eller vägar med hårt packad snö. Vid val av friktionsdäck, tänk på att det finns två helt olika typer på marknaden. Dels den nordiska typen ”Nordisk friktion” som är optimerad för bra vinteregenskaper, dels friktionsdäck av centraleuropeisk typ som är bra på våt och torr asfalt men har betydligt sämre grepp på is. Är du osäker kring valet av friktions- eller dubbdäck – fråga gärna oss.
Däck av hög kvalitet minskar både bromssträckan och bränsleförbrukningen. Men alla däck har olika egenskaper. Mjukare gummi ger bättre väggrepp men slits snabbare. Styvare stomme ger bra stabilitet men sämre komfort eftersom man känner av vägens ojämnheter mer. Tänk därför igenom vilka egenskaper du värdesätter allra mest.
Vårt nordiska, och mycket varierande, klimat ställer höga krav på däcken. Regn ökar risken för vattenplaning, samtidigt som sikten minskar dramatiskt. Och på våta vägar är bromssträckan upp emot tre gånger så lång som på torrt väglag. Särskilt på vintern sätter vädret däcken på prov. Välj därför däck utefter det väglag du mestadels kör på – vått, torrt, slask, is eller snö. Och se till att ta det vackert oavsett väder!
Ligger du länge på landsväg? Eller växlar du mellan motorväg och att sitta still i stadstrafiken? Ditt körsätt avgör val av däck. Kör du långa sträckor kan det vara skönt med ett däck som ger bästa möjliga komfort. Ett däck med bra rullmotstånd minskar både bränsleförbrukningen och påverkan på miljön. Kör du mycket i trafikerade miljöer bör du välja ett däck med den bästa bromssträckan. Och givetvis är däck med lång livslängd alltid värdefullt.
Vi byter dina däck och under tiden kan du kopplar av med en kopp kaffe i vår lounge. Att byta däck på sin bil ska nämligen vara smidigt och enkelt. Tid för däckbyte bokar du lätt genom att klicka här eller så ringer du oss.
Vi byter dina däck och under tiden kan du kopplar av med en kopp kaffe i vår lounge. Att byta däck på sin bil ska nämligen vara smidigt och enkelt. Tid för däckbyte bokar du lätt genom att klicka här eller så ringer du oss.
Behöver du förvaring så ordnar vi det också. Däckhotell innebär att du, vid hjulskiftet, lämnar in dina däck hos oss för förvaring.
Läs mer här– automatisk inkallning till service och fri lånebil
Glöm påminnelser, anteckningar och kalendrar! Låt oss ha koll på din Toyota istället. Vi vill vara ”din personliga servicelampa” som blinkar till när det är dags för service och hjulskifte.
Läs mer här