Europeiska Motors historia

 

En bidragande faktor till att Europeiska Motor överhuvudtaget blev till var känslan och kärleken för snygga saker. Vackra saker. Eleganta saker. Bilar. Denna tanke blev drivkraften för grundaren Bertil Boström, att få omge sig med det han gillade. Att det senare skulle leda till att han och hans två söner Bengt Boström och Mikael Boström idag är ägare till ett företag med 170 anställda och med en omsättning på mer än  800 miljoner kronor per år, hade han inte räknat med.

1960 grundade Bertil Boström familjeföretaget Europeiska Motor. Företagsnamnet kom dock till av en slump. Bertil, som tidigare hade fått flera avslag, skickade in en lista på tio olika namnförslag till patent- och registreringsverket som fick välja det slutgiltiga namnet. De valde Europeiska Motorimporten. Importen togs senare bort från företagsnamnet.

Från allra första dagen då Europeiska Motor slog upp portarna var kundvård ett huvudtema i verksamheten. Kundvård var ett inslag som lätt togs för givet då, och även idag. Men för Bertil Boström handlade det om något mer. Han definierade kundvård som något värdefullt, något som skulle tas i full akt. Det handlade inte bara om god service innan och under bilköpet, utan vad som hände hela vägen efter försäljningen. ”Om kunden upplever en ”wow-känsla” efter att de besökt oss, då har vi lyckats!” menade Bertil.

Besöker man företagets hallar eller verkstäder ser man fort familjens intresse för det estetiska. I Vällingby präglas hallen exempelvis av vackra kristallkronor. Ofta hade Bertil Boström fått responsen om att entrén liknar Hilton-hotellens. Bertil ansåg att både kunderna samt personalen trivs bättre om de omges av en vacker miljö. Att köpa en bil är dessutom en jättestor affär för de flesta, då skall de känna sig välkomna, tillade han.

Att starta ett företag som senare kom att bli framgångsrikt, var inte riktigt planen från början. Bertil Boström började först som målare och fick en dag uppdraget att måla om på Ostermans garage på Grev-Turegatan i Stockholm. Där hade speedwayföraren Bertil “Getingen” Andersson en Chevrolet 31:a raster med svärmorshuva och 6-cylindrig motor stående. Bertil beundrade bilen och köpte den för en tusenlapp. Han putsade upp den och snyggade till den med röda tändkablar – och sålde den med vinst. Efter det fortsatte han. 1955 slutade han med måleriet och koncentrerade sig helt på uppköp och försäljning av bilar. Och affärerna gick framåt.

Europeiska Motor har en lång och gedigen lista på bilmärken de sålt. SAAB-bilar var länge en prioritering, och i början av 90-talet var företaget störst i Sverige på Mitsubishi. Verksamheten stannar dock inte vid bilköp. I början av 70-talet importerade och sålde Europeiska Motor Riva-båtar till de som då var Sveriges topp. Sedan 2003 ligger all fokus på att sälja och utveckla Toyota i Stockholm. 1 december 2011 utökade företaget sitt fokus och tog även över Toyota-anläggningen i Gävle.